به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) پس از دو دور گفتگو با مولود چاووش اوغلو همتای ترکیه‌ای خود در نشست خبری مشترک عنوان کرد: درباره همکاری در زمینه انرژی و گاز صحبت کردیم که با تلاش دولت ترکیه تا پایان این ماه انتقال گاز طبیعی به ترکیه از سر گرفته خواهد شد و صنعت ترکیه می‌تواند از گاز ایران بهره‌مند شود.

وی با بیان اینکه درباره مباحث دیگر مربوط به روابط دوجانبه گفتگو کردیم، همچنین افزود:‌با سفر آقای اردوغان به ایران برای تشکیل کمیسیون روابط راهبردی مسیر را ادامه خواهیم داد.

وزیر خارجه بیان کرد: در مسائل منطقه‌ای همکاری‌های بسیار خوبی در روند آستانه درباره سوریه داشتیم و این همکاری‌ها را ادامه می‌دهیم و استقبال می‌کنیم که ایران در آینده نزدیک میزبان سران مجازی روند آستانه باشد و بعد اجلاس حضوری را در ایران برگزار کنیم به محض اینکه شرایط اجازه دهد.

ظریف همچنین گفت: درباره یمن و ضرورت پایان دادن به وضعیت اسفبار مردم یمن و پایان دادن به جنگ که ایران و ترکیه بر یک راه‌حل صلح آمیز تأکید داشتند. در لیبی ضرورت احترام به حاکمیت لیبی و رعایت مقررات را بحث کردیم. دو کشور دیدگاه‌های مشترکی درباره لیبی دارند و امیدواریم رنج مردم لیبی پایان یابد.

وی گفت: گفتگو‌های بین ما و ترکیه به نفع همه است و نیاز داریم این گفتگو‌ها را در سطوح منطقه‌ای با همسایگان گسترش دهیم که کشور‌های این منطقه در مبارزه با بی ثباتی و افراطی گری با هم همکاری کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سؤالی درباره بازگشایی مرز‌های هوایی و زمینی ایران و ترکیه در پی شیوع کرونا عنوان کرد: آنچه در مرحله اول برای هر دو کشور و اقتصاد دو کشور بسیار مهم بود بازگشایی مرز‌ها برای تبادلات تجاری بود در این زمینه خوشحالیم در همکاری در خصوص پروتکل‌های بهداشتی که با همکاری وزارتخانه‌های بهداشت، خارجه و راه دو کشور صورت گرفت، توانستیم توافق کنیم برای تبادلات کامیونی.

وی افزود: گفتگو‌ها ادامه دارد و در آینده برنامه است که خطوط هوایی از سر گرفته شود و درباره رفت و آمد افراد با توجه به اینکه مهمترین موضوع برای همه ما سلامتی مردم است و ما هم در ایران هنوز درباره بازگشایی و فعالیت مجدد توریسم تصمیم قطعی را اتخاذ نکردیم و هفته گذشته در ستاد ملی کرونای ایران و براساس دستور رئیس جمهور قرار شده کمیته ویژه‌ای متشکل از وزارت میراث فرهنگی، بهداشت و امور خارجه فعالیت کنند به محض اینکه دو کشور در این زمینه تصمیم نهایی را بگیریم مرز‌ها برای رفت و آمد مسافران نیز بازگشایی می‌شود.

این خبر در حال تکمیل است...


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: